Thursday 11 October 2012

KATA PENGUAT ADJEKTIF DALAM DIALEK UTARA


Assalamualaikum...
            Pada entri kali ini saya ingin mengupas mengenai kata penguat adjektif dalam dialek Utara. Saya juga merupakan orang Utara yang mana emak saya berasal daripada Pulau Pinang. Oleh itu, tahulah saya serba sedikit tentang kata penguat adjektif yang sering digunakan oleh orang Utara yang terdiri daripada negeri Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak Utara. Kata penguat adjektif ini bermaksud di mana kata penguat hadir selepas kata adjektif bagi menegaskan lagi kata adjektif tersebut.
            Kawan-kawan saya juga sering menggunakan kata penguat adjektif ini semasa berbual. Kebanyakkan kami berasal dari Utara. Baru-baru ini kami berbincang tentang kata penguat adjektif ini .  Kami memilih tajuk ini untuk membuat tugasan bagi subjek Sematik dan Pragmatik Bahasa Melayu. Antara kata penguat adjektif yang sering kami kaji adalah seperti berikut :
            Manis melecaih : manis sangat
            Sejuk gedi : sejuk sangat
            Tawar hebiaq : sangat tawar
            Tinggi melayup : tinggi yang teramat sangat.
            Gelap gelemat : gelap gelita/ gelap pada waktu malam tampa ada cahaya.
Walaupun masih banyak kata penguat adjektif dalam dialek Utara tapi cukuplah yang ini dahulu saya kongsikan bersama. Jika kita tahu, dialek negeri lain juga terdapat penggunaan kata penguat adjektif ini. Sekian...

No comments:

Post a Comment