Wednesday 10 October 2012

BERTAMBAH ROSAK BAHASA KITA...


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

            Bangun pagi ini terus saya capai komputer riba saya untuk buka ‘facebook’ . Sedang sibuk meneliti maklumat-maklumat terbaru yang dihantar oleh kawan-kawan. Saya terpandang pada satu halaman kumpulan ini. Halaman ini menulis tentang ayat-ayat yang sering digunakan oleh remaja sekarang. Saya membaca ayat tersebut, Ya Allah, amatlah teruk sekali penggunaan bahasanya. Ejaan yang amat merosakkan bahasa Melayu. Mari kita tengok sama-sama ayat tersebut.

Ayat budak2 sekarang..

WTF : OIt ! HeY NuCk TeNaL NuN AwaCK BolerH ?
Me : Huh ? Ohhh ...
WTF : SoH , AwAck DuCk MaNeRW , UmOXx AwaCK BaPerW ?
Me : kjg , 17 .
WTF : ArE SaL NuN AwACK NhEe SorMBowng SanaRD ?
Me : Huh! =='
WTF : KawO InGaRt KaWo BaGush SanArd KHeeR , BerLaRGark , SormBornG , Bajet Nuck MaRMPoZ GOdIeeYaa PhUii !!
Me : Oke .
*After a few Minute Later =='
WTF : AwAck ToWiEe ArhH , SaiYer MeMaEN JHeeE TaRk BeTOrl TowieE YerHh :)
Me : K .
WTF : AwaCK YerrH POwNG JUnGUn ArHh SoRMBOwnG NuN TiTTEw .. :(
Me : ( Aperw Bubbee ayartt Koh NiH Arhkoe Tak pUrhamm Larhhh BunckSart ! )
WTF : ape yang awak anta saya tak paham !
Me : Tau pun abistu kAU INGAT AKU PAHAM KEH bende yang KAU ANTA SETAN
!

Ayat yang betul.

WTF : hoi ! hai, nak kenal dengan awak boleh?
Me : huh ? ohhh...
WTF : so, awak duduk mana, umur awak berapa?
Me : Kajang, 17.
WTF : asal dengan awak ni sombong sangat?
Me : Huh !
WTF :kau ingat kau bagus sangat ke, berlagak, sombong, bajet nak mapus ‘ godleeyaa phuii’.
*selepas 5 minit
            WTF : awak sory lar, saya main-main je, tak betol sory  yer.:)
Me : K
WTF : Awak yer pun jangan ar sombong dengan kita ..:(
Me : ( Apa babi ayat kau ni aku tak faham lar bangsat! )
WTF : Apa yang awak hantar saya tak faham
Me : tau pun habis tu kau ingat aku faham ke banda yang kau hantar syaitan !



Walaupun saya pernah mengupas mengenai isu penggunaan bahasa remaja pada entri saya dua minggu lepas. Namun, setelah melihat ayat tersebut saya teringin untuk berkongsi semula dengan kawan-kawan mengenai ayat tersebut. Jika kita lihat, ejaan yang digunakan 100% salah dalam bahasa Melayu. Saya sendiri pun tidak faham kesekuruhan ayat itu. Bahasa yang digunakan sukar untuk difahami. Oleh itu,bagaimana kita hendak mendidik remaja menggunakan bahasa yang betul.  Mampukah kita membetulkan penggunaan bahasa mereka ini? Sama-samalah kita berfikir tentang cara untuk mengatasinya. 

No comments:

Post a Comment