Tuesday 16 October 2012

SARAWAK OH SARAWAK...


Assalamualaikum...
            Saya teringin sangat untuk terbang ke negeri Sarawak Bumi Kenyalang.  Menurut apa yang saya ketahui Sarawak mempunyai tempat-tempat yang menarik. Tempat-tempat menarik itu seperti bandar Kuching, Taman Negara Bako dan banyak lagi. Di samping itu, bahasa atau dialek Sarawak juga unik dan menarik untuk dipelajari. Saya mempunyai seorang kawan yang berasal dari Sarawak. Dia tinggal di dearah kecil Julau, Sarikei. Apabila selalu bersembang dengannya, saya tertarik untuk belajar dialeknya.
            Antara perkataan yang sempat saya pelajari adalah seperti berikut :
                                                 -       Kamek : Saya
                                                 -     Kitak : Awak
                                                 -    Belon : Kapal Terbang
                                                 -      Kacak : Cantik
                                                       -  Manok : Ayam
                                                       -  Pusak : Kucing
                                                      -  Nyaman : Sedap
                                                      -  Lawa : Sombong
   
Perkataan inilah mula-mula saya belajar daripada kawan saya. Terdapat perbezaan dengan dialek negeri-negeri lain. Oleh itu, berhati-hatilah bila bercakap di tempat orang kerana mungkin maknanya menjadi lain bagi mereka. Jom jelajah negeri Sarawak bersama-sama. Sekian...


No comments:

Post a Comment