Tuesday 23 October 2012

DIALEK MELAKA YANG UNIK BUNYINYA...


Assalamualaikum...
Syukur ke hadrat Ilahi kerna dengan limpah dan kurnia-Nya masih lagi kita bersua dalam entri-entri terakhir ini. Alhamdulillah, masih bernafas dan bernyawa untuk meneruskan perjalanan hidup ini. Pada entri kali ini saya ingin berkongsi tentang dialek Melaka yang baru saya pelajari. Selalunya bila saya mendaftar bagi sesebuah kelas atau kursus mesti susah untuk menemui pelajar dari negeri Bersejarah ini. Namun, apabila saya masuk kelas Kewartawanan bawah kursus kokurikulum, saya dapat kawan dari Melaka. Sebenarnya sudah lama saya ingin belajar dialek Melaka tapi tidak berkesempatan. Pada zaman sekolah dulu, ada juga saya belajar sikit-sikit dengan guru tingkatan saya.
Berikut adalah perkataan dalam dialek Melaka yang saya baru pelajari :      
Ambil = ambik
Ambuat = buat apa  (ko pergi sane ambuat? xde kje lain ke)
Ambo = hamba
Ape /apo  = apa
Bayau = bayar
Balajau  = Belajar
Benau  = benar
Besau = besar
Cabau = Cabar
C0ti =cuti
Dara/ank dara = panggilan kpd bdk2 perempuan
Dapek = dapat
Dak = budak ( dak ali gi mana ek?
Den = saya
Dengau = dengar
Dudok = duduk/ tinggal
Dokek = dekat
Ekau = engkau
Ghumah = rumah
Goa = saya
Gobok = almari
Haku = aku
Hanjing = anjing
Iyo / iye = ye
Jang /bujang = panggilan kpd bdk2 lelaki
Kau = Engkau
Kabau= khabar ( ape kabau ko?)
Kasau = kasar
Kebau = kerbau
K0nci =kunci
Kuak =Suruh org ke tepi (bdk2 ni kuak sikit.. nenek nak lalu)
Lado = lada
Lalok =lelap / mabuk 
Lebau = lebar
Lempau = Lempar
lopak - bekas pensel (bukan lopak air tepi jalan) haha
Loteng = tingkat atas (dibina drpd rumah teres 1 tingkt)
Lu = anda
Melengkau  = Melengkar
Membulau - membuta/tido
Mencanak - lari laju/lari lintang pukang
Nau = sangat
Oghang  = orang
Pasau = Pasar
Pagau = Pagar
Pehal = apa hal
Pencong = memotong (ketika racing je)
Periuk = piok
Rajo = raja      
Tampau = Tampar
Teko = cerek
Ulau = Ular


Perkataan yang akhirnya huruf ‘r’ akan bertukar kepada huruf ‘u’, seperti ular menjadi ulau. Dialek Melaka ini sangat menarik untuk kita pelajari kerana bunyi sebutannya yang unik. Marilah kita menjada dialek negeri kita agar tidak hilang pada masa akan datang... Sekian.

No comments:

Post a Comment